2008. május 26., hétfő

Almaty - felfedezotura 2. resz

Hat, valahol ott hagytam abba az elozo reszt, amikor elertem a varos azon pontjat, ami a jobb negyednek szamit. Innentol kezdve elkezdtem erosen szoritani a fenykepezogepemet, es csak indokolt esetben vettem elo.
A varosnak ezen a lelektani hataran fut a villamos. En negyed orat alltam az uton, es rohogtem rajta...
Ha mar a kozlekedesnel tartunk, meg kell emliteni a helyi buszjaratokat is. Ezek magan kezben vannak, es mivel a kormany maximalizalta a jegyek arat, ezert strategiajukkent a koltsegek minimalizalasat valasztottak. Ennek eredmenyekeppen lerobbantabbak a buszok itt, mint barhol del-kelet azsiaban - ami azert nem kis teljesitmeny. Maganvelemenyem szerint nagyban hozza is jarulnak a helyi kornyezetszennyezeshez, es - bar reggelenkent nem lehet felferni rajuk - nem tudom, ki mer jatszani az eletevel, mert olyan buszt meg nem lattam, amelyiknek a fekje nem csikorgott volna. Ami ugye, a folyamatosan lejto utcakon, nem annyira jo perspektiva.
Hozzateszem, kulfoldinek eselye sincs felszallni ra, mert sehonnan nem lehet megszerezni az utvonalukat, (a menetrendrol meg abrandozni sem merek), nincsenek buszmegallok, egyszeruen le kell inteni egy buszt, az lassit, (nem all meg), te ugyesen felugorhatsz ra, es ha szerencsed van, arra megy, amerre te akarsz menni.
A troli egy fokkal jobb perspektiva, ott legalabb az utvonal fix...
Talan ezert is alakult ki az az alternativ tomegkozlekedes mod, amit a bkv sztrajk idejen en is alkalmaztam Budapesten: az emberek beallnak iranyba a foutak menten es stoppolnak. Valami hozzajarulast illik fizetni a soffornek, de az nem tobb, mint otthon egy buszjegy. Azt azert a lelkemre kotottek, hogy olyan kocsiba ne szalljak, amibe ketto, vagy tobb ferfi ul...
Pedig inkabb a stopp, mint a busz, marmint ha nem hetkoznap van, mert akkor iszonyatos a dugu, es legjobb megiscsak gyalog. A kocsiknak a 70%-a itt igy nez ki.

Na de setaljunk csak tovabb. Hamarosan elertem a helyi operahazat, ami allitolag nagyon hires szinvonalas ballett es opera eloadasairol, fel is buzdultam, hogy kulturalis eletet elek. A belepojegyek meglepoen olcsoak (2-3 ezer ft), es az osszes ismerosomet felhivtam (na, azert ne gondoljatok, hogy ez orakig tartott, ez csak annyit jelent, hogy mind az otot), hogy nem akarnak-e velem jonni, de valahogy senki sem lelkesedett...

Igy lemondoan tovabb vandoroltam, mignem elertem a kazakh `vajdahunyad varahoz`, legalabbis elso pillanatra ezt gondoltam. Teljesen felvidulva indultam fele, jo kis csodak terme, ferde tukorrel, ez kell most nekem.

Aztan kiderult, hogy egy ortodox templom.

Ha mar a vallasi epitmenyeknek tartunk, meglatogattam a varos legnagyobb mecsetjet is. Az tenyleg gyonyoru volt. Viszont teljesen kihalt. Nem egy igazan vallasos nep, ez a kazakh. Peldaul a lanyok olyan rovid szoknyaba jarnak, hogy en belepirulok...

Aztan eltevedtem a helyi bazarba, aminek mar igazi kozep-azsiai hangulata volt. Bar ha jobban belegondolok, az ecseri piac is valami hasonlo lehet, mindent lehet kapni, egesz olcson, de nem vagyok benne biztos, hogy a radionak nem csak a vaza van-e meg...
Ezzel egyutt teljesen sikeres volt a bazari utam, sikerult vennem egy festmenyt, ami jelenleg a tevem elott all, hogy ne legyen ingerenciam rogton bekapcsolni a tevet, mihelyst hazaerek.
A bazar mellet es a buszpalyaudvar kozott aztan vegig ott ultek a josasszonyok, ki kartyaval, ki kovel, ki meg segedeszkoz nelkul ismertette az emberek jovojet - legtobbjuknel ult is valaki. En is majdnem, de aztan arra gondoltam, hogy biztos kevesen beszelnek angolul...

Innen csak masfel oramba tellet - eros tempo mellett - hogy visszaerjek az irodaba, amirol csinaltam nektek egy fenykepet - itt toltom idom nagy reszet, orosz tudasom csillogtatva... :)


Es mar meg is van a kovetkezo ket temam is: biztonsag es mozgas almatyban, csak legyen idom valamikor megirni...

Pusz,

N

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ejha, jól láttam, hogy a villamos mintegy a füvön siklik? :-)

További jó felfedező utat, és várom a következő beszámolót!!

Egyébként időjárással mi a helyzet? Mennyire forrók a nappalok és hüsik az éjszakák?

P,
KRisztina

Névtelen írta...

igen, a villamos a fuvon siklik. :)

az idojaras: egyre melegebb van. de most meg jo, mert viszonylag sokat esik az eso, ami huti az idot. az ejszakak sem olyan husik mar...